جاهای دیدنی قبرس شمالی

جاذبه های گردشگری 01 اردیبهشت ، 1403 5 دقیقه

در این مقاله از سفرهای دانا سعی داریم به معرفی مهمترین و معروف‌ترین جاذبه‌ های تفریحی و گردشگری قبرس شمالی بپردازیم تا بتوانید با برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای سفر خود، یک تجربه به‌یادماندنی و رویایی برای خود رقم بزنید، بنابراین تا انتها همراه ما باشید.

قبرس شمالی با نام رسمی جمهوری قبرس، کشوری جزیره‌ای در خاورمیانه است که در شرق دریای مدیترانه قرار گرفته و محل تلاقی سه قاره‌ اروپا، آسیا و آفریقا است. پایتخت این کشور نیکوزیا نام دارد.

قبرس شمالی تحت نظر کشور ترکیه قرار دارد، ازهمین‌رو می‌توان فرهنگ و آداب و رسوم مردم کشور ترکیه را به‌وضوح در قبرس شمالی مشاهده کرد. اگر در خیابان‌های قبرس شمالی قدم بزنید یا سری به رستوران‌های این منطقه بزنید کاملا احساس می‌کنید که به کشور ترکیه رفته‌اید.

مردم قبرس شمالی اکثرا مسلمان و مسیحی هستند و زبان مردم قبرس شمالی، ترکی استانبولی است. جزیره‌ قبرس، پس از جزایر ساردینیا و سیسیل سومین جزیره‌ بزرگ در دریای مدیترانه است. جاذبه های قبرس شمالی بی‌نظیر است و اگر عاشق باستان‌شناسی باشید، خاطرات سفر به این جزیره تا ابد در ذهنتان باقی خواهد ماند.

قبرس شمالی سومین جزیره بزرگ در آب‌های دریای مدیترانه است که ۷۰ کیلومتر با مرز ترکیه فاصله دارد، آب و هوای این جزیره در اغلب روزهای سال معتدل و مرطوب است. بی شک طبیعت بکر و آثار باستانی جز مشهورترین جاذبه های قبرس شمالی برای گردشگرانی می‌باشد که با هدف تفریح و گذراندن تعطیلات خود در سواحل دریای مدیترانه به قبرس شمالی سفر کرده‌اند.

تنوع جاذبه‌های طبیعی و تاریخی در این جزیره بسیار زیاد است و انتخاب کردن چند مورد از آنها برای یک سفر چند روزه کار دشواری می‌باشد. سواحل بکر و تماشایی و آثار تاریخی که قدمت برخی از آنها به دوره پارینه سنگی باز می‌گردد، تنها بخشی از جاذبه های قبرس شمالی برای گردشگرانی است که از کشورهای مختلف جهان از جمله ایران به این جزیره سفر کرده‌اند. در زمان سفر به این جزیره حتما بازدید از آثار تاریخی و طبیعت بکر شهر گیرنه و مناطق فاماگوستا و بافرا را فراموش نکنید، زیرا اغلب جاذبه های قبرس شمالی در این سه منطقه مشهور قرار دارد و بازدید از این مناطق یکی از برنامه‌های ثابت تورهای گردشگری محسوب می‌شود.

آب و هوا قبرس در یک نگاه 

قبرس شمالی سومین جزیره بزرگ در آب‌های دریای مدیترانه است که ۷۰ کیلومتر با مرز ترکیه فاصله دارد، آب و هوای این جزیره در اغلب روزهای سال معتدل و مرطوب است. بی شک طبیعت بکر و آثار باستانی جز مشهورترین جاذبه های قبرس شمالی برای گردشگرانی می‌باشد که با هدف تفریح و گذراندن تعطیلات خود در سواحل دریای مدیترانه به قبرس شمالی سفر کرده‌اند.

تنوع جاذبه‌های طبیعی و تاریخی در این جزیره بسیار زیاد است و انتخاب کردن چند مورد از آنها برای یک سفر چند روزه کار دشواری می‌باشد. سواحل بکر و تماشایی و آثار تاریخی که قدمت برخی از آنها به دوره پارینه سنگی باز می‌گردد، تنها بخشی از جاذبه های قبرس شمالی برای گردشگرانی است که از کشورهای مختلف جهان از جمله ایران به این جزیره سفر کرده‌اند. در زمان سفر به این جزیره حتما بازدید از آثار تاریخی و طبیعت بکر شهر گیرنه و مناطق فاماگوستا و بافرا را فراموش نکنید، زیرا اغلب جاذبه های قبرس شمالی در این سه منطقه مشهور قرار دارد و بازدید از این مناطق یکی از برنامه‌های ثابت تورهای گردشگری محسوب می‌شود.

جاذبه های دیدنی قبرس 

قبرس شمالی جاذبه‌های تفریحی و تاریخی فراوانی دارد، از سواحل شنی و صخره‌ای گرفته تا شهرهای تاریخی و توریستی که می‌تواند بهترین مکان برای استراحت چند روزه‌ شما باشد. نیکوزیا، گرینه و فاموگوستا از زیباترین شهرهای قبرس شمالی هستند که گردشگران را با طبیعت بکر، مدیترانه‌ای و بناهای تاریخی ونیز، بیزانس، انگلستان و امپراطوری عثمانی به‌خود جذب می‌کنند.

شهر قدیمی نیکوزیا 

شهر قدیمی نیکوزیا که به عنوان شهر محصور شده نیکوزیا نیز شناخته می‌شود، این شهر به صورت همزمان پایتخت دو کشور قبرس شمالی یا همان قبرس ترکیه و قبرس جنوبی است. دیوارهای ونیزی که در قرن ۱۶ میلادی ساخته شده، این شهر قدیمی را به صورت کامل احاطه کرده و خیابان‌های باریک شهر قدیمی نیکوزیا (Nicosia Old City) مملو از آثار و بناهای تاریخی است.

یکی از برجسته ترین نقاط دیدنی شهر قدیمی که یکی از جاذبه های قبرس شمالی هم است، مسجد سلیمیه می‌باشد که قبلا کلیسا بوده و پس از حمله عثمانی‌ها به مسجد تبدیل شده است، همچنین از دیگر مکان‌های دیدنی که در این شهر قرار دارد می‌توان به بازار سنتی نیکوزیا که در دوره عثمانی ساخته شده و یا موزه‌های شهر نیکوزیا اشاره کرد. شهر قدیم نیکوزیا به خاطر فضای پرجنب‌ و جوشی که دارد مملو از مغازه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌هایی است که از صبح تا پاسی از شب مشغول کار و ارائه خدمات به مشتریان خود هستند.

قلعه بوفانتو 

قلعه بوفاونتو یک قلعه قرون وسطایی و یکی از زیباترین جاذبه های قبرس شمالی به لحاظ چشم انداز است که بر فراز کوهی در قبرس شمالی در نزدیکی شهر گیرنه واقع شده است، این قلعه را رومی‌ها در قرن دهم میلادی برای دفاع و محافظت از جزیره قبرس در برابر حمله اعراب ساخته‌اند.  این قلعه بعداً توسط لوزیگنان‌ها در قرن چهاردهم و سپس توسط ونیزی‌ها در قرن شانزدهم بازسازی شد. قلعه بوفانتو (Buffavento Castle) در طول تاریخ خود نقش اساسی در دفاع از جزیره قبرس شمالی داشته و در برابر مهاجمان عثمانی سپر دفاعی بسیار خوبی بوده است. از بالای این قلعه که حدود ۹۵۰ متر از سطح دریا فاصله دارد، گردشگران می‌توانند منظره‌ای پانوراما از دریای مدیترانه و جزیره قبرس شمالی تماشا کنند.

قلعه گیرنه 

یکی از بناهای تاریخی مشهور جزیره قبرس شمالی بدون شک قلعه گیرنه (Gyrn Castle) است که در مجاورت ساحل دریای مدیترانه قرار دارد. این قلعه که بیش از ۱۵۰۰ سال از ساخت آن می‌گذرد، در ورودی بندر گیرنه واقع شده است. قلعه گیرنه چهار برج دیدبانی دارد، برج‌های این قلعه تاریخی به سبک قلعه‌های رومی ساخته شده است. این قلعه بزرگ به دلیل پیشینه و قدمت تاریخی که دارد، نظر بسیاری از باستان شناسان را هم به خود جلب کرده است و یکی از محبوب ترین جاذبه های قبرس شمالی در بین گردشگران خارجی می‌باشد.

قلعه گیرنه در سال ۱۹۶۰ میلادی یعنی پس از تأسیس جمهوری قبرس ترکیه به موزه تبدیل شد. این موزه مجموعه‌ای از آثار تاریخی از دوره‌های مختلف تاریخ قبرس را هم در خود جای داده است. بازدیدکنندگان همواره معماری چشم نواز این قلعه را تحسین می‌کنند، این قلعه را می‌توان به عنوان جزیره قبرس شمالی هم معرفی کرد.

فاماگوستا 

مطمئنا یکی از مکان‌هایی که باید حتما در سفر خود به قبرس شمالی از آن دیدن کنید شهر باستانی فاماگوستا است. این شهر یکی از جاذبه‌ های قبرس شمالی است که توسط دیوارهای باستانی به طول دو مایل احاطه شده و به‌خوبی محافظت می‌شود.

قدمت این دیوار بزرگ به دوران وسطی برمی‌گردد که ۶۰ فوت ارتفاع و ۳۰ فوت ضخامت دارد. برج و باروهای مارتیننگو یکی از بهترین نمونه‌های معماری نظامی قرن ۱۶ در قبرس شمالی است. شهر باستانی فاماگوستا مملو از مکان‌های دیدنی است که به‌راحتی می‌توانید چند روز را به تفریح در این شهر اختصاص دهید.

قلعه کانتارا

قلعه کانتارا (Kantara Castle) یکی از زیباترین قلعه‌های قبرس شمالی در منطقه فاماگوستا می‌باشد که در قرن ۱۰ میلادی در منطقه به سبک بیزانس ساخته شده است. این قلعه تاریخی را دقیقا در سال ۹۶۵ میلادی با هدف محافظت از جزیره کارپاس ساخته‌اند، این قلعه حدود ۶۱۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد و از بالای آن می‌توانید جزیره به صورت کامل زیر نظر بگیرید. ساخت قلعه کانتارا پس از حمله اعراب به قبرس آغاز شده و چشم انداز این قلعه که یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری قبرس شمالی است مشرف به شبه جزیره کارپاس، خلیج سالامیس و منطقه فاماگوستا می‌باشد.

ساحل لاک پشت های قبرس شمالی 

ساحل لاک‌پشت‌ها یا ساحل آلاگادی از زیباترین جاذبه‌ های قبرس شمالی است که در شهر گرینه قرار دارد. این ساحل دارای جزایر زیادی است که لاک‌پشت‌ها در آن‌جا تخم‌گذاری می‌کنند، سپس تخم خود را در شن‌ها دفن کرده تا در فصل تابستان رشد کند و از تخم بیرون بیاید. اگر شما هم می‌خواهید لاک‌پشت‌های کوچک سبز رنگ را که تازه از تخم بیرون آمده‌اند و به سمت دریا می‌روند ببینید حتما در فصل تابستان از این مکان دیدن کنید. این صحنه حتما برای شما و خصوصا فرزندانتان بسیار جذاب و دیدنی خواهد بود. مردم بومی قبرس شمالی نیز بیشتر این ساحل را برای استراحت و تفریح انتخاب می‌کنند.

شهر باستانی سالامیس

اگر دوست دارید، سفر به اعماق تاریخ داشته باشید، در زمان عزیمت به جزیره قبرس شمالی بازدید از شهر باستانی سالامیس (Salamis City) را فراموش نکنید. شهر سالامیس یکی از مهم‌ترین سایت‌های گردشگری جهان است که در ساحل شرقی این جزیره واقع شده و یکی از محبوب ترین جاذبه های قبرس شمالی هم می‌باشد. این شهر باستانی در قرن ۱۲ قبل از میلاد حضرت مسیح تاسیس شده و سالیان طولانی محل سکونت مردم بومی قبرس بوده است. طبق نظر باستان شناسان قدمت شهر باستانی سالامیس به بیش از ۳۱ قرن پیش برمی‌گردد، قلعه تاریخی این شهر باستانی در اثر جزر و مد دریا و زلزله در قرن هفتم به طور کامل تخریب شده و سایر بخش‌های آن هم در حملات عثمانی‌ها آسیب دیده و از بین رفته است.

ساحل گلپسیدس 

ساحل گلپسیدس، این ساحل زیبا در فاصله‌ی ۵۷ کیلومتری شهر گرینه قرار گرفته است و یکی از زیباترین جاذبه ‌های قبرس شمالی به‌شمار می‌رود. این ساحل دارای ماسه‌های ریز طلایی رنگ است که همین مورد سبب تفاوت این ساحل از دیگر سواحب قبرس شمالی می‌شود.

عمق کم ساحل، شن‌های نرم، پهناور بودن ساحل، وجود رستوران‌های زیبا و ماسه‌های طلایی رنگ ساحل باعث شده است که این ساحل از محبوبیت زیادی در بین گردشگران برخوردار باشد.


لارانکا 

سومین شهر زیبای قبرس شمالی، لارناکا است که به ساحل‌های زیبا و جذابش در بین گردشگران شهرت دارد. شب‌در ساحل‌های لارناکا بسیار جذاب و به‌یادماندنی است و رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های مختلف که منوی متنوعی از غذاها را سرو می‌کنند، جذابیت سواحل لارناکا را دوچندان می‌کنند. از مکان‌های دیدنی لارناکا می‌توان به کلیسای سنت لازاروس، قلعه لارناکا، مسجد جامع کبیر و دریاچه‌ی نمک اشاره کرد.

اگرچه جاذبه‌ های قبرس شمالی بسیار زیاد است، اما بازدید از شهرهای لیماسول، شهر واروشا، شهر باستانی کوریون، پارک آبی اختاپوس، حمام تاریخی قبرس شمالی و غیره را نیز از دست ندهید.

شبه جزیره کارپاس 

شبه جزیره کارپاس (Karpass Peninsula) طولانی ترین و باریک ترین شبه جزیره‌ قبرس است و یکی از مشهورترین جاذبه های قبرس شمالی می‌باشد که در شرق این جزیره واقع شده و بسیاری از گردشگران برای تفریح و استراحت سواحل این شبه جزیره زیبا را انتخاب می‌کنند. کلیسای مشهور و تاریخی آندریاس هم در این منطقه قرار دارد، معماری این بنا واقعا منحصر به فرد و ارزشمند است. شبه جزیره کارپاس حدود هشتاد متر طول و بیست متر عرض دارد.

در سواحل شبه جزیره کارپاس می‌توانید لذت قایق سواری را هم تجربه کنید و یا از جت اسکی و کایت برد برای تفریح و خوشگذرانی استفاده نمایید. در سواحل این شبه جزیره رویایی انواع وسایل مورد نیاز برای تفریح در ساحل برای مسافران مهیا شده و گردشگرانی که به غواصی علاقه دارند معمولا سواحل این منطقه را برای کشف موجودات زیر آب انتخاب می‌کنند. اسکله کارپاس لنگرگاه بسیاری از کشتی‌های تفریحی است که این اسکله را برای توقف و پیاده کردن مسافران خود انتخاب کرده‌اند و گردشگران برای سوار شدن به کشتی‌های تفریحی می‌توانند به این اسکله بروند و چند ساعتی را روی آب‌های مدیترانه سیاحت نمایند.

شهر باستانی سولی

شهر باستانی سولی (Soli) یکی از مشهورترین جاذبه‌ های قبرس شمالی در نزدیکی روستا بافرا در مجاورت ساحل مدیترانه است که در قرن ششم قبل از میلاد حضرت مسیح توسط رومی‌ها ساخته شده و در حال حاضر یکی از قدیمی ترین آثار باستانی جزیره قبرس شمالی محسوب می‌شود. اگر دوست دارید، سفری کوتاه به قلب تاریخ و تمدن جزیره قبرس شمالی داشته باشید، حتما از شهر باستانی سولی در این جزیره بازدید کنید.