جاهای دیدنی اسپانیا

جاذبه های گردشگری 13 اردیبهشت ، 1403 5 دقیقه

در این مقاله از سفرهای دانا  سراغ شهرهای توریستی اسپانیا می‌رویم و دیدنی‌های سرزمین بی‌غروب اروپا را از نظر می‌گذرانیم. اگر در آینده‌ای نزدیک برنامه سفر به جنوب اروپا را دارید؛ همراهی ما در این مقاله خالی از لطف نیست؛ زیرا سعی کرده‌ایم از مراکز ناشناخته گرفته تا سواحل مشهور و جزایر افسانه‌ای این کشور را در قالب یک سفر مجازی بررسی کنیم و فهرستی فشرده از جاهای دیدنی اسپانیا فراهم آوریم.

کلیسا ساگرادا فامیلیا (The Sagrada Familia)

ساگرادا فامیلیا گل سرسبد جاذبه‌های توریستی اسپانیا است به گونه‌ای که سالانه سه میلیون گردشگر تنها برای حضور در این کلیسا به این کشور سفر می‌کنند. برای مشاهده این بنا باید به شهر بارسلونا در شمال شرقی اسپانیا سفر کنید.

جالب است بدانید که فلسفه ساخت ساگرادا فامیلیا به نوعی دلجویی انسان از خدا به دلیل ارتکاب گناهان جدید در عصر مدرن است و آنتونیو گائودی، معمار بنا، آنقدر غرق در این باور بوده که پانزده سال آخر عمر خود را وقف اتمام کلیسا می‌کند.

ساخت این کلیسا از سال ۱۸۸۲ میلادی کلید می‌خورد و تا به امروز ادامه دارد؛ اما همین بنای نیمه‌کاره به اندازه یک موزه، بازار، چند برج و سالن مرکزی تجمع کلیسا آماده میزبانی از گردشگران بین المللی است.

در فصل‌های سرد از نه صبح و در فصل‌های گرم از هشت صبح تا شش بعد از ظهر امکان بازدید از ساگرادا فامیلیا وجود دارد.

موزه گوگنهایم بیلبائو (The Guggenheim Museum in Bilbao)

علاوه بر موزه گوگنهایم نیویورک که در سال ۱۹۳۷ میلادی ساخته شده؛ شهر بیلبائو در شمال اسپانیا نیز میزبانی یکی دیگر از موزه‌های بنیاد سلیمان گونگهایم را به عهده دارد. این موزه از نظر معماری یک شاهکار بی‌بدیل است و از نظر غنای آثار، مجموعه‌ای از معروف‌ترین گنجینه‌های هنری باستانی و معاصر را ارائه می‌دهد.

گوگنهایم بیلبائو کار فرانک گری (Frank O. Gehry) معمار پرآوازه کانادایی است و نمای منحنی از جنس فلز تیتانیوم دارد. بازی نور و سایه و خلق مجموعه‌ای که شبیه به هیچ سازه‌ای نیست، سبب شده تا بیلبائو نیز تبدیل به یکی از شهرهای توریستی اسپانیا شود. به جز سه روز اول هفته، موزه گوگنهایم از ساعت ده صبح تا هشت بعد از ظهر باز است.

اگر در سفر خود به اسپانیا برای بازدید از این موزه تا بیلبائو رفتید، حتما شهر قدیمی  بیلبائو یا کاسکو ویه خو (Casco Viejo) که متعلق به قرن ۱۴ میلادی است را نیز در برنامه خود قرار دهید. این محله از هفت خیابان اصلی تشکیل شده که در هر کنج آن یک مغازه، غذاخوری، گالری و سالن تئاتر وجود دارد.

گشت و گذار در سن سباستین (Explore San Sebastian)

سن سباستین در شمال اسپانیا قرار گرفته و به دلیل ساحل پاک، بلندی‌های سبز اطراف، رود، کوه و بنادرش یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی اسپانیا به شمار می‌آید. به طور دقیق، گردشگران برای حضور در ساحل سن سباستین که به La Concha معروف است عازم این شهر می‌شوند اما در نهایت غذاهای متنوع دریایی، معماری منحصربه‌فرد باستانی، پارک‌های سرسبز و پالازا یا میادین وسیع شهری را نیز ملاقات می‌کنند.

در مجموع می‌توان اینگونه گفت که سن سباستین از نظر تنوع دیدنی آنقدر غنی است که می‌تواند به تنهایی یک تعطیلات رویایی را رقم بزند.

شهر قدیمی خیرونا (Girona Old Town)

خیرونا یک شهر تاریخی زیبا در فاصله یک ساعتی شمال بارسلونا است. این شهر زیبا معمولا زیر سایه بندر کالیا (Calella) قرار می‌گیرد؛ پس اگر به دنبال مقصدی خلوت در نزدیکی بارسلونا باشید، انتخاب خیرونا هوشمندانه است.

شهر به گونه‌ای ساخته شده که رودی زلال از مرکز آن عبور می‌کند و دو کرانه رود با ساختمان‌های رنگارنگ پوشیده می‌شود. هرچند که قدمت خیرونا به قرون وسطی باز می‌گردد اما امروزه اثری از تاریکی دوران جهل اروپا بر آن باقی نمانده و هرچه که هست، زیبایی آسمان، هوای پاکیزه و رنگ و نور است.

در یک کلام، اگر دوست داشته باشید با فرهنگ اسپانیایی آشنا شوید، در کافه‌هایی که محلی‌ها حضور دارند صندلی بگیرید و با مردم بومی هم‌کلام شوید؛ خیرونا درجه یک و بی‌رقیب است.

کاخ سلطنتی مادرید (The Royal Palace Madrid)

شهر مادرید میزبان یکی از زیباترین کاخ‌های سلطتنی اروپا و کل جهان است. این کاخ بیش از دو هزار اتاق لوکس و تزئین شده دارد که در حدود پنجاه عدد از آن‌ها برای بازدید عموم باز هستند.

نکته جالب اینکه علاوه بر بازدید عموم مردم در مناطق مشخص، کاخ سلطتنی مادرید میزبانی از بازدیدهای رده بالا سیاسی و جشن‌های ملی را به عهده دارد. البته باید در نظر داشته باشید که پادشاه اسپانیا در این کاخ زندگی نمی‌کند و او Zarzuela در بیرون از شهر مادرید را برای زندگی برگزیده است.

به هر حال، اگر دوست دارید با معماری دوره باروک، داروخانه سلطنتی اسپانیا، نقاشی‌هایی از گویا، ولاسکس و منگس، زره پوشان ارتش باستانی و بسیاری دیگر از آثار تاریخی و هنری اسپانیا آشنا شوید، باید با تخصیص بودجه‌ای ۱۰ یورویی، بین ساعات ده صبح تا شش بعد از ظهر، به مرکز شهر مادرید مراجعه کنید.

کاخ الحمرا (Alhambra Palace Granada)

الحمرا یادگاری حضور هشتصدساله مسلمانان در سرزمین اندلس یا اسپانیا امروزی است. مسلمانان از شمال آفریقا وارد خاک اروپا شده بودند و در بلندی‌های جنوبی اسپانیا کاخی بنا کردند که به شهر گرانادا مشرف باشد.

درون این کاخ از قلعه نظامی، حمام، باغ و کاخ اصلی تشکیل شده است و نکته مهم درباره آن این است که هر بنا در سالی خاص به مجموعه اضافه شده است.

به بیان دقیق، ابتدا قرار بوده از الحمرا به عنوان یک قلعه نظامی استفاده شود، اما به مرور زمان تبدیل به محل زندگی سلطان شده و بارگاه، شبستان و حرم سرا به آن اضافه شده‌اند.

نکته جالب تصویرگری‌هایی است که در این بنای اسلامی به چشم می‌خورد. از آنجا که آن‌ها در اسلام مجاز نیستند و به نوعی مسیحی به شمار می‌آیند، می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که در بازه‌های زمانی خاص، ادیان درهم آمیخته‌اند و برای حاکمان آن ناحیه، خط قرمزی وجود نداشته است.

به هر حال، اگر دوست دارید نسخه اروپایی اسلام را تماشا کنید، می‌توانید بین ساعات هشت صبح و تا هشت شب با بودجه‌ای بین ۷ الی ۱۷ یورو عازم گرانادا در جنوب اسپانیا شوید.

به خاطر داشته باشید که این کاخ به تنهایی از گرانادا شهری توریستی ساخته، پس به حق در فهرست جاهای دیدنی اسپانیا قرار دارد و بازدید از آن فراموش نشدنی خواهد بود.