جاذبه های توریستی ارمنستان

راهنمای سفر 25 فروردین ، 1403 5 دقیقه

ارمنستان کشوری غنی از جاذبه‌های دیدنی و فرهنگی محسوب می‌شود و مناظر کوهستانی چشم‌گیر، کلیساهای دیدنی، دره‌های عمیق، دریاچه‌‌های درخشان و رودخانه‌های خیره‌کنندۀ آن تماشایی است. این کشور به دلیل موقعیت استراتژیک در قفقاز، از رومی‌ها و بیزانسی‌ها گرفته تا ایرانیان و شوروی‌ها از این منطقه عبور کرده‌اند. در این مقاله از سفرهای دانا  سعی کرده‌ایم بهترین جاهای دیدنی ارمنستان را به شما معرفی کنیم تا قبل از سفر به این کشور دید خوبی از جاذبه‌های گردشگری و طبیعی آن داشته باشید.

دریاچه سوان

دریاچه سوان که در قلب ارمنستان قرار دارد، بزرگ‌ترین دریاچه این کشور و مکانی زیبا برای بازدید محسوب می‌شود که توسط صومعه‌‌های خیره ‌کننده احاطه شده است. موج سواری از جمله فعالیت‌های تفریحی موجود در این دریاچه است. همچنین رستوران‌ها و کافه‌های متنوعی در امتداد این دریاچه قرار دارد. دریاچه سوان تعدادی سواحل محبوب دارد و از آنجایی که این کشور خط ساحلی ندارد، این دریاچه بهترین مکان برای آفتاب گرفتن است.

دریاچه قفقاز یا سوان از مکان‌های گردشگری فوق‌العاده زیبا در ایروان است که 1899 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و به عنوان مرتفع‌ترین دریاچه جهان شناخته شده است. این دریاچه در پارک ملی سوان قرار دارد و به عنوان یکی از چهار منطقه حفاظت‌شده ارمنستان محسوب می‌شود.

3 درصد از آب‌های کل کشور ارمنستان در این دریاچه قرار دارد و 28 رودخانه به سمت آن حرکت می‌کند. از این دریاچه یک رودخانه به نام «هرازدان» خارج می‌شود که در مسیر حرکت آن انواع درختان، گیاهان و گونه‌های متنوع جانوری زندگی می‌کنند. اگر می‌خواهید یک روز در کنار این رودخانه گشت‌وگذار کنید و ماهی قزل‌آلای سوان کباب‌شده بخورید، حتماً به ارمنستان سفر کنید.

در اطراف این دریاچه شگفتی‌های دیگری از جمله قبرستان نوراتوس متعلق به قرون وسطی به چشم می‌خورد. خاچکار یا چلیپاسنگ نام سنگ‌هایی است که روی آن‌ها اعداد و جملات ارامنه حک شده است. در اطراف دریاچه سوان می‌توانید صومعه‌ها، حیراوانک و سواناوانک‌های متعددی را مشاهده کنید که در بالای دریاچه قرار گرفته‌اند. بسیاری از این ساختمان‌ها مربوط به قرن نهم تا دوازدهم میلادی هستند.

 پارک ملی دیلیجان

پارک کلی دلیجان یکی از جاهای دیدنی ارمنستان است. ارمنستان چهار پارک ملی دارد و پارک ملی دیلیجان یکی از زیباترین پارک‌های این کشور است. این پارک در سال 2002 تأسیس شد و به خاطر چشمه‌های آب معدنی دارویی و همچنین آثار طبیعی خود مشهور است. بسیاری از مکان‌‌های فرهنگی مهم‌‌تر ارمنستان را می‌‌توان در محوطه این پارک یافت، مکان‌هایی مانند صومعه هاغارتسین، صومعه گشاوانک و جوختاک وانک، صومعه ماتوساوانک و کلیسای آخنابات از جمله این مکان‌ها هستند.

دیلیجان در 100 کیلومتری شمال ایروان قرار دارد. این منطقه آنقدر زیبا است که بسیاری به آن «سوئیس ارمنی» هم می‌گویند. این شهر در سال 1544 تأسیس شده است و با جنگل‌های سرسبز، کوهستان برای کوهنوردی و مکان‌های پیاده‌روی می‌تواند ساعت‌ها شما را به خود مشغول کند.

البته در دیلیجان جاذبه‌های دیگری از جمله جوختک وانک، صومعه نیمه متروک در دل جنگل و ویرانه‌های صومعه ماتوساوانک (مربوط به قرن 13) نیز وجود دارد. اگر اهل طبیعت و تاریخ هستید، دیلیجان یکی از جاهایی است که باید در این تور از آن دیدن کنید. در این پارک یک صومعه دیگر به نام «هاغارتسین» مربوط به قرن سیزدهم نیز وجود دارد. معماری ساده و زیبایی‌های اطراف این صومعه‌ها تحسین‌برانگیز است. با یک روز سفر به این منطقه می‌توانید هوای پاک و تازه استشمام کنید و از تماشای زیبایی‌های آن لذت ببرید.

دریاپه آرپی

دریاچه سوان در فصل‌های اوج گردشگری بسیار شلوغ، اما دریاچه آرپی خلوت‌تر است. دریاچه آرپی که برای آبیاری و تولید برق آبی استفاده می‌شود، سرچشمه رودخانه اخوریان است. در سال 2009 یک پارک جدید در اطراف دریاچه برای محافظت از محیط طبیعی ایجاد شد که حدود 100 گونه از پرندگان شناخته‌شده در این منطقه زندگی می‌کنند.  دریاچه آرپی همچنین میزبان گیاهان و جانوران غنی است. این دریاچه یکی از بزرگ‌ترین زیستگاه مرغان دریایی ارمنی است و فعالیت‌های تفریحی آن شامل کمپینگ و تورهای پیاده‌روی است.

کوه آراگاتس

کوه آراگاتس یکی از خیره‌کننده‌ترین مناظر طبیعی ارمنستان است. این کوه مرتفع‌ترین قله در ارمنستان است، صخره‌های بسیاری در اطراف آن وجود دارد و برف در طول سال قله این کوه را می‌پوشاند. جنوبی‌ترین قله از چهار قله آسان‌ترین صعود را دارد؛ در حالی که قله شمالی با حدود 4 هزار متر چالش‌برانگیزترین است.

صومعه گغارد 

مجموعه صومعه گغارد متعلق به قرن چهارم یکی از دیدنی‌های ارامنه که به فهرست میراث جهانی یونسکو راه پیدا کرده است. موضوعی که آن را خاص می‌کند این است که بسیاری از کلیساها و مقبره‌ها در صخره تراشیده شده‌اند و معماری قرون وسطایی ارمنی را در بهترین حالت خود نشان می‌دهد.کلیسای اصلی این مجموعه 800 سال پیش ساخته شده است، اما تاریخچه صومعه به قرن چهارم باز می گردد؛ زمانی که گریگوری روشن‌گر آن را تأسیس کرد. از قرن دوازدهم و زمانی که بقایای حواریون اندرو و جان به صومعه اهدا شد، این مکان به یک مقصد محبوب برای زائران تبدیل شده است. این صومعه علاوه بر جاذبه تاریخی، موقعیت طبیعی جذابی نیز دارد. اگر عاشق کوهنوردی هستید، اینجا همان منطقه‌ای است که می‌توانید از صخره‌های نفس‌گیر آن صعود کنید. رودخانه ازات در اینجا قرار دارد و می‌توانید یک روز را در کنار طبیعت زیبای این منطقه بگذرانید. در نزدیکی صومعه گغارد معبد گارنی نیز قرار دارد که به یکدیگر نزدیک هستند و می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.

رصد خانه کاراهونج 

کاراهونج که اغلب در سطح بین‌المللی به عنوان استون هنج بریتانیا از آن یاد می‌شود، یکی از جذاب‌ترین مکان‌هایی است که در طول سفر به ارمنستان می‌توانید از آن بازدید کنید. کاراهونج که در نزدیکی شهر سیسیان در استان سیونیک قرار دارد، از بیش از 200 مقبره سنگی عظیم تشکیل شده است.

موزه اربونی 

ایروان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان که تقریباً در سال 782 قبل از میلاد تأسیس شده است و شما می‌توانید تاریخچه بسیاری از این شهر را در محوطه باستان شناسی موزه اربونی مشاهده کنید. این موزه در بخش جنوبی ایروان روی تپه آرین برد قرار دارد. شما می‌توانید از اولین سکونتگاه‌های ایروان قلعه اورارتویی اربونی، جایی که آرگیشتی اول در کاخ خود زندگی می‌کرد، بازدید کنید.

معبد گارنی

ارمنستان را باید سرزمین صومعه‌ها و معابد بنامیم. حتماً در یکی از روزهای سفر خود در تور ارمنستان یک روز را برای بازدید از این معبد اختصاص دهید. این معبد فاصله بسیاری با ایروان ندارد و یک روزه می‌توانید از آن دیدن کنید. معبد بت‌پرستی که برای خدای خورشید میهر وقف شده است یکی از نمونه بناهای تاریخی در این کشور محسوب می‌شود. معبد گارنی قبل از ورود مسیحیت ساخته شده و معماری آن به سبک کلاسیک است.

برخی معتقدند این معبد در قرن اول بعد از میلادی ساخته شد، اما بعد از مسیحی شدن مردم ارمنستان در قرن چهارم به عنوان خانه تابستانی خانواده‌های سلطنتی مورد استفاده قرار گرفت. این مرکز اصلی نئوپاگانیسم (جنبش مذهبی) ارمنستان است و از جاذبه‌های گردشگری اصلی این کشور به شمار می‌رود. معبد گارنی در جریان زلزله قرن هفدهم ویران، اما از سنگ‌های اصلی در بازسازی استفاده شد.

 

آژانس سفرهای دانا ، مجری مستقیم تور خارجی شما را به بازدید از ارمنستان دعوت می‌کند. ما تمام جزئیات تورارمنستان  را برای شما برنامه‌ریزی می‌کنیم و رزروهای لازم را انجام می‌دهیم تا بتوانید بدون هیچ دغدغه‌ای از طبیعت بکر، غذاهای لذیذ و فرهنگ غنی این کشور لذت ببرید. کافی است با ما تماس بگیرید تا تعطیلاتی رویایی را درارمنستان برایتان تدارک ببینیم. مطمئن باشید خاطرات زیبایی از این سفر خواهید داشت.